De weerbaarheid van kinderen geboren uit seksueel geweld: wat kunnen zij doen? (deel 1)
Er is nog weinig onderzoek naar hoe kinderen en jongeren omgaan met de kennis dat zij geboren zijn uit seksueel geweld. In dit tweeluik belichten we onderzoek naar kinderen geboren uit seksueel geweld in oorlogstijd. Deze kinderen maken veel moeilijkheden mee. Ze zoeken antwoorden over hun vaders en vragen zich af waar ze thuishoren. Vaak worden ze buitengesloten door hun familie en gemeenschap. Daarnaast hebben ze te maken met geldproblemen en moeite om naar school te gaan of medische zorg te krijgen. Ondanks dat er nog weinig onderzoek is, komen er steeds meer inzichten die laten zien hoe ze zich positief aanpassen en veerkrachtig blijven. In dit eerst deel gaan we in op hun veerkracht. In het tweede belichten we wat omstanders kunnen doen om hen te steunen.
Samenwerking, zelfstandigheid en vriendelijkheid
Een groot onderzoek van Denov en haar collega's richtte zich op 60 jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Zij werden geboren tijdens de gevangenschap van het Verzetsleger van de Heer (LRA) in Noord-Oeganda, tijdens de burgeroorlog van 1986–2007. Het onderzoek keek naar de problemen waarmee ze na de oorlog te maken kregen en hoe ze daarmee omgingen. Ook onderzocht het hoe zij hun identiteit en rechten zien, en wat hen helpt om erbij te horen. De onderzoekers spraken met hen over allerlei aspecten van hun leven, zowel individueel als in groepen.
Ondanks de uitdagingen zoals uitsluiting en moeilijke vragen over hun identiteit, lieten de jongeren zien dat ze verschillende manieren vonden om hiermee om te gaan. Ze maakten gebruik van hulpmiddelen en strategieën om negatieve meningen en afwijzing te verwerken. Het onderzoek laat zien dat de volgende zaken hen hierbij hielpen:
- Samenwerking en steun van leeftijdsgenoten
- Sterke motivatie om goed te presteren op school
- Zelfstandigheid en vindingrijkheid om hun basisbehoeften te regelen
- Hard werken om een goede toekomst op te bouwen en negatieve meningen te weerleggen
- Vriendelijkheid tonen, bijvoorbeeld door oudere mensen en leden van de gemeenschap te helpen, om respect te krijgen en negatieve vooroordelen te bestrijden
Dit onderzoek laat zien dat deze jongeren actief manieren zoeken om geaccepteerd te worden in hun omgeving. Ze ontwikkelen creatieve strategieën om de uitdagingen te overwinnen en zetten zich in om een betere toekomst op te bouwen. Naast hun eigen inspanningen vinden ze het belangrijk dat de gemeenschap meer begrip krijgt voor hun situatie en dat ze ondersteuning krijgen bij hun onderwijs en werk.
Bron
Denov, M. (2021). Children born of War in Northen Uganda: Stigma, Marginalisation and Resilience. In C.W. Greenbaum, M.M. Haj-Yahia & C. Hamilton (red.) Handbook of Political Violence and Children. Psychosocial Effects, Intervention and Prevention Policy. Oxford University Press. (pp.276-301)